fredag, december 14, 2007

Saffran och spackel

För att hjälpa min bristande julstämning en bit på traven ska jag i helgen ställa till med bak. Lussebullar och pepparkakor. För att göra det ett snäpp mysigare ska mina småsystrar, 9 och 14 år vara med. För vad är ett julbak utan barn? Som att dricka glögg utan russin och mandel. För att förstärka julstämningen ytterligare ska jag leta fram en gammal julskiva som ska spelas tyst, tyst i bakgrunden under baket. För visst är julskivor egentligen mer plågsamma att lyssna på än rogivande?

Den tradition som jag och mina syskon har när vi ska baka peppisar och lussebullar, är att vi istället för att använda oss av de gamla vanliga pepparkaksformarna och att forma lussebullarna i dess vanliga "s-form", försöker uppfinna nya figurer. Alla möjliga former och figurer har trätt fram under årens lopp, och det ska bli roligt att se vad kreativiteten tar fram detta år.

Mitt i mina försök att locka fram, de annars så härliga julkänslor som brukar infinna sig så här års, har jag ett jävligt tungt projekt framför mig som jag har lovat mig själv att vara färdig med innan jul. Att renovera hallen. Det var när jag var mitt uppe i tentaplugg inför terminens tuffaste tenta som jag fick för mig att påbörja renoveringen av hallen. Jag rev tapeter på en halv vägg sen sa mitt förnuft stopp - att tentaplugg minsann är viktigare än att riva tapeter. Så nu ska jag på en vecka hinna riva tapeter, spackla (har aldrig gjort detta tidigare), slipa, välja ut en snygg, passande färg och måla.

Förutom detta ska jag även hinna handla kvarstående julklappar, många, och slå in dessa, fint.

Ps. I ett sista försök att leta fram julen har jag prytt min blogg i julens härliga färg, röd.

4 kommentarer:

Sara med H sa...

Hur gick det med julbaket? Lyckades ni få fram några nya kreativa figurer?
Själv ska jag snart hänga upp apelsiner med nejlikor i.

Villa Viola sa...

Det gick bra, förutom att det tog längre tid än vad jag hade räknat med. Vi höll på i sex (!) timmar så jag var helt slut efteråt. Jag gjorde en pepparkaka format som ett hundben åt Franke, men jag vet inte om hundar får äta sånt, haha! Vad mysigt med nejlikoprydda bapelsiner :)

Anonym sa...

Det hade varit mysigt att varit med. Vårt årliga julbak brukar alltid framkalla en massa glada skratt över de kreativa figurer som hamnar på plåten. Vi ses på dopparedagen! Puss och kram

Villa Viola sa...

Det blev en del nya kreationer i år, men du får vänta till julafton när de blir framdukade. Puss och kram vi ses på tomtens dag!