torsdag, augusti 28, 2008

Parmiddag

Middag för fyra.
Fyra som ska äta.
Äta en parmiddag.
Parmiddag suger.
Suger fet dalahästballe.

fredag, juli 04, 2008

Att busvissla

Tänk att kunna busvissla, tänkte jag härom dagen.

Då skulle jag kunna vissla in Franke, vissla på folk jag känner istället för att skrika och vissla just bara för att jag kan busvissla.

Absolut häftigast vore att vissla på det här busiga sättet, utan några fingrar instoppade i munnen. Men det är tydligen för proffsen, eftersom jag inte får fram ett ljud. Därför övar jag på det mest traditionella sättet, med fyra fingrar i munnen. Och visst kommer det fram ett och annat (o)ljud. Tungan värker och fingrarna blir blöta av saliv men jag kommer ligga i hårdträning för att efter sommaren stolt kunna visa upp min nya färdighet - att busvissla.

onsdag, juli 02, 2008

En dag

En fika med en barndomskamrat.
Deep talk med pojkvännen över en bit mat.
Rean pågår överallt.
Sommaren växlar mellan varmt och kallt.


Power walk och träning.
Jobba och städning.
Försöker planera den kommande ledigheten.
Hunden under skäller, han heter Ben.

måndag, juni 23, 2008

En helvetes jävla konst

Att vrålskrika i tystnad.
Att panikgråta i tystnad.
Att ramla över ett krokben i tystnad.
Att få tusen nålar på armen i tystnad.
Att bli knockad av en boxarhandske i tystnad.
Att få ett karateslag i solar plexus i tystnad.
Att få game over på Super Mario Bros i tystnad.

Det är en helvetes jävla konst.

torsdag, juni 19, 2008

Amatör-kommentatorer som kommenterar EM

Jag har aldrig varit speciellt intresserad av fotboll, tills jag träffade Majki. Han tittar nämligen på alla matcher han kommer över och som har att göra med Champions league, Premier league, Allsvenskan, Uefa-cupen, OS, EM, VM och lite till. Detta har motvilligt ökat mitt intresse för den här sporten som förut skrämde mig eftersom jag själv var urusel på fotboll när jag spelade en kort period när jag var 7-8 år.

Nu vet jag vad offside är, halva West hams bakgrundshistoria, vem Thierry Henry är samt att Hammarby är det lag man ska hålla på.

Men när det är ett stort mästerskap som EM verkar de flesta bli intresserade av fotboll. Alla kommer med sina egna expert-kommentarer som om de satt i studion med Peter Jihde, och alla verkar ha något att säga om matchen och spelarnas insatser.

Visst är det roligt att alla engagerar sig och vill heja fram det svenska laget, men det irriterar mig något fruktansvärt att många, egentligen ointresserade fotbollstittare, tror att de är någon ny Hasse Backe eller Patrik Ekwall.

Titta på fotboll, men lämna expertkommentarerna till experterna.

tisdag, juni 10, 2008

Ikväll diggar jag

Jag brukar inte digga fotboll. Men ikväll gör jag det.

Jag brukar inte digga Zlatan. Men ikväll gör jag det.

onsdag, maj 21, 2008

I´m back!

Efter en och en halv månads frånvaro i bloggvärlden är jag nu tillbaka. Orsakerna är många och långa. Men några av dessa är:

1. Datorhaveri.
Först kraschade min dator. Sen kraschade Majkis dator. Och sen kraschade vår nya dator.

2. Greven i gränden.
Majki och Nicke har äntligen öppnat klädbutiken Greven i gränden. Detta innebar en hel del jobb som städning, klädmärkning och flyersproduktion.

3. Olust.
Jag har inte haft lust att skriva något eftersom mitt liv har varit så tråkigt. Inte för att det har blivit roligare nu när jag har börjat blogga igen. Nästan tråkigare.

Men nu är jag tillbaka. Och det är väl huvudsaken.

lördag, april 05, 2008

Vidriga vyer


















Min utsikt från balkongen - lastbilskö till

Konsums lastkaj.

måndag, mars 31, 2008

Jag rear ut min själ...

...för 11 360 kronor.

Det är vad CSN kräver att jag ska betala tillbaka till dem, eftersom jag tydligen har tjänat för mycket under 2006.

Någon?

måndag, mars 24, 2008

Underligt beteende

Innan jag skulle åka till min mormor igår för att fika, stannade jag till vid Växthuset för att köpa en påskblomma till henne. På parkeringen lade jag märke till ett underligt beteende. I hälften av bilarna som stod parkerade satt det män och läste, stirrade ut genom fönstret och pillade i näsan, medan de väntade på fruarna som var inne och handlade blommor.

Vad beror det på?

Är dessa män totalt ointresserade av blommor, totalt ointresserade av vilka blommor fruarna köper till hemmet eller till den vän som ska besökas, eller är det totalt o-macho att handla blommor med sin fru?

Undrar om fruarna sitter parkerade utanför Claes Ohlsson medan männen är inne och handlar teknikprylar.

torsdag, mars 20, 2008

April april, jag kan lura dig vart jag vill?

Jag hörde en helt sanslös berättelse på radion idag. Som involverade min frisör.

Hon och en annan tjej driver en frisörsalong tillsammans, ända till augusti, då min frisör tydligen bestämde sig för att kicka ut den andra tjejen utan hennes vetskap. Hon satte hänglås på dörren, bytte lås och ringde till bolagsverket för att ta bort den andra tjejen från ägandeskapet. Tjejen fick inte ens komma in för att hämta sin bokföring och sina personliga saker. Killen som ringde in till radion är tjejens pojkvän och förklarade hela händelsen med att min frisör är med i Jehovas vittne. Vid ett tillfälle ska killen och tjejen ha gått till salongen för att hämta hennes ägodelar men då ska tydligen en präst ha gapat och jagat bort dem därifrån.

Jag frågade mig själv om det är första april och om det är ett dåligt påhittat aprilskämt. Men nej.

Nu frågar jag er, kan jag fortfarande klippa mig hos den här frisören?

tisdag, mars 11, 2008

Hundtricket

I lördags kväll när jag var ute och rastade Franke mötte jag en kille med en collie. Hundarna hälsade så glatt på varandra och killen ställde lite frågor om min hund. Helt normalt. Det verkar nästan vara en oskriven regel att man måste fråga om varandras hundar, om ålder, kön och namn.

Men. Sen frågade killen vilket håll jag skulle åt och konstigt nog skulle han åt samma. Min första tanke var: hjälp en våldtäktare! Men sen kom jag på att dem antagligen inte tar med sina hundar på våldförarturer. Vi knallade på, jag lite obesvärad, och hundarna viftade så glatt på svansarna.

Killen kikade lite snett på mig under lugg där vi gick, och sen kom frågorna som ur en kulspruta: Pluggar eller jobbar du? Går du på kåren-fester? Vad läste du på gymnasiet? Hur gammal är du? Och det tog aldrig slut. Förrän jag kände hur situationen blev alltmer obekväm, då klämde jag fram att jag hade bråttom hem och nästan släpade Franke efter mig i kopplet. Killen tackade så mycket för sällskapet och sen sprang han och collien därifrån. Kanske hade han fått syn på ett nytt offer att köra hundtricket med?

torsdag, mars 06, 2008

Smygpremiär för våren

Vantar på, vantar av.

Isfläckar, snödroppar.

Damma av mammas fjällrävenjacka från 70-talet.

Utemöblerna har övervintrat på balkongen.

Picknick med kaffe och äggmacka i skogen.

Gruset svämmar över på gatorna.

En kåt hund.


onsdag, mars 05, 2008

Trubbel i tvättstugan

Vad är det som gör att det alltid blir trubbel i tvättstugan? Och då menar jag inte med tvätten, utan med grannarna.

När jag kom ner till tvättstugan i god tid för att vika min tvätt innan min torktid gick ut, hade personen som skulle tvätta efter mig kastat ut alla mina sängkläder som låg i tumlaren. Kastat kanske är lite dramatiskt. Den personen hade lagt mina sängkläder på en äcklig bänk, och det värsta av allt är att denne dessutom hade slängt en vidrig kvalsterklutt av ludd ovanpå högen. Samma vidriga kvalsterklutt som jag tidigare noterade att den låg på golvet!

Nu är det krig tänkte jag. Men jag vågade mig inte på så mycket mer än att med en penna markera på tvättidslistan att man minsann får använda torkmöjligheterna en timma efter avslutad tvättid. Så det så!

Magiskt!

Var och njöt i fulla drag av Kent i torsdags. Det var åtta år sedan jag såg dem sist, på Isstadion här i Eskilstuna, och de var minst sagt ännu bättre den här gången. Publiken bestod av folk i alla åldrar, från folkölsfulla tonåringar, inbitna jag-kan-alla-verser-fans till överförfriskade femtioåringar som hade fått gratisbiljetter via jobbet. Stämningen var harmonisk, publiken förväntansfull och Kent magiska! Längtar till 12 juli när de återigen intar Eskilstuna och dess trogna fans.