måndag, februari 28, 2011

Symaskin

När vi flyttade till vårt hus för ett år sen var varje dag som en upptäcksresa. Det var så spännande och förväntansfullt att utforska varenda vrå av huset. En av upptäckterna som vi gjorde var en Husqvarna symaskin från 1930-talet. Den låg gömd i en låda i köket. Ägaren till den har byggt en fiffig anordning så att man enkelt kan fälla upp symaskinen när man vill använda den, för att sedan vika ner den och skjuta in lådan när man sytt färdigt. Originalkvittot fanns också kvar och där står det att den är köpt år 1939 för 243,50 kronor. Måste ha varit en förmögenhet vid den tidpunkten! Jag är själv ingen mästare på att sy men jag försöker och jag lär mig hela tiden.






4 kommentarer:

Kajsa sa...

åh, så fiffigt med inbyggd symaskin! :)

Hannasvirrvarr sa...

Åh, gamla symaskiner är så vackra. Och vad kul att ha kvittot kvar, man börjar liksom fantisera sig tillbaka i tiden...

Villa Viola sa...

Ja, visst är det fiffigt! Och vackert. Min fantasi har faktiskt skenat iväg flera gånger... Hur en kvinna sitter vid symaskinen i solnedgången och lagar och lappar slitna kläder. :-)

Lena sa...

Kul att hitta såna fynd hemma. Hoppas den fungerar.