tisdag, mars 11, 2008

Hundtricket

I lördags kväll när jag var ute och rastade Franke mötte jag en kille med en collie. Hundarna hälsade så glatt på varandra och killen ställde lite frågor om min hund. Helt normalt. Det verkar nästan vara en oskriven regel att man måste fråga om varandras hundar, om ålder, kön och namn.

Men. Sen frågade killen vilket håll jag skulle åt och konstigt nog skulle han åt samma. Min första tanke var: hjälp en våldtäktare! Men sen kom jag på att dem antagligen inte tar med sina hundar på våldförarturer. Vi knallade på, jag lite obesvärad, och hundarna viftade så glatt på svansarna.

Killen kikade lite snett på mig under lugg där vi gick, och sen kom frågorna som ur en kulspruta: Pluggar eller jobbar du? Går du på kåren-fester? Vad läste du på gymnasiet? Hur gammal är du? Och det tog aldrig slut. Förrän jag kände hur situationen blev alltmer obekväm, då klämde jag fram att jag hade bråttom hem och nästan släpade Franke efter mig i kopplet. Killen tackade så mycket för sällskapet och sen sprang han och collien därifrån. Kanske hade han fått syn på ett nytt offer att köra hundtricket med?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Haha! Vilket roligt äventyr! Han var inte så typsikt svensk! Mera sånt till det vanliga trevliga folket!

Husflugan sa...

Ja, det finns folk till allt! Och hundtricket kanske funkar på nån annan...

Häromdagen när jag var i biblioteket (inte för att jobba, utan för att skriva) så började plötsligt "mannen vid datorn bredvid" att fråga om jag visste att Yvonne Ryding skulle ha föreläsning. Jo, svarade jag. Det skulle jag kanske inte ha gjort... Sen började typ tusen frågor: Ska du gå? Har hon varit modell? Vet du vad hon ska prata om? Vet du var föreläsningen ska vara? Vad går du för utbildning? Är det kul?

Han fortsatte i all oändlighet... Till slut så sa han att han tyckte att han kände igen mig och då sa jag att det kanske kunde bero på att jag jobbade på bibblan. Då såg han lite snopen ut och frågorna upphörde...

Sara med H sa...

Jag har alltid undrat om hundtricket verkligen fungerar på riktigt, uppenbarligen. Bibliotekstricket har jag aldrig hört talas om innan, det var nåt nytt, men det verkar ju funka det med.

Anonym sa...

Hahahhaha